Kawan-kawan setia

Sabtu, 6 September 2008

Banjir bandar Kajang






Perkara ini sudah lebih satu minggu berlalu, namun fikir punya fikir kalau tak diluahkan rasa tak kena, sebagai seorang rakyat yang perihatin terhadap masaalah rakyat yang lain yang menjadi mangsa kepada kejadian. Kata orang berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Sebelum hari merdeka 31Ogos lalu sebagaimana ramai sedia maklum telah berlaku banjir di bandar kajang berikutan hujan lebat tanpa henti. Kawasan yang menjadi serangan utama ialah kawasan yang berada sekitar tepi sungai seperti Metro kajang. Semasa saya ke Kajang esoknya, saya rasa sedih dengan mangsa yang terdiri dari pengunjung Metro dan peniaga bahagian bawah(mungkin G dan UG) dimana semasa banjir berlaku dengan begitu pantas mangsa tidak sempat menyelamatkan barang-barang perniagaan juga kereta yang pakir di UG dan G atau mungkin bawah lagi. Saya menerima laporan lebih 50 buah kereta tenggelam ditempat pakir Metro masa itu. Saya sempat melihat kerja-kerja pembersihan oleh peniaga-peniaga Metro dan pengunjung yang masih dalam proses megeluarkan kenderaan dari pakir. Pada saya pihak berkuasa Kajang mestilah mengambil tindakan serious bagi mengelak kejadian ini berlaku lagi samada mencari punca laluan air yang menyebabkan banjir dan sebagainya.

Tiada ulasan: