Kawan-kawan setia

Sabtu, 22 November 2008

Tiada permit ceramah Pas Ahad ini

Saya tak faham ungkapan-ungkapan ini: Polis tidak membenarkan ceramah kerana tiada permit, polis tidak memberi permit kerana mengganggu orang awam. Yang mana satu betul ni?, minta permit tak bagi, tiada permit diharamkan program. Bagi saya Polis bagi saja permit, soal lalu lintas masaalah kecil. Polis boleh bantu mengawal lalulintas bersama Unit Amal, tiada masaalah. Polis kan penjawat awam, digaji dari cukai terhadap rakyat, kena buat kerja untuk rakyat. Lagipun piagam yang pasukan Polis gemgam ialah ssedia berkhidmat. Sementelah lagi kalau program BN boleh je, dimana saja, kenapa bila program bukan BN susah sangat nak berikan kerjasama. Tengok kat Ampang Jaya ni, Polis menolak permohonan Pemuda Pas bagi mendapatkan permit untuk mengadakan ceramah umum di padang Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Ahad ini kerana ia diadakan di tempat terbuka. Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abd Jalil Hassan, berkata ceramah terbuka 'Mansuhkan ISA' itu boleh mengganggu ketenteraman awam dan menyebabkan kesesakan lalu lintas di kawasan sekitar. Katanya permohonan bagi mengadakan ceramah umum itu dibuat oleh Setiausaha Dewan Pemuda Pas Pandan, Nik Mohd Rasyid Nik Mohd Yusoff pada 17 November lalu.
“Kita telah berjumpa dan berbincang dengan penganjur pada pukul 10 pagi tadi di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya dan telah menasihatkan mereka supaya ceramah tersebut diadakan di dewan-dewan tertutup MPAJ yang ada. “Setelah kita kaji dan teliti permohonan tersebut dan juga aduan-aduan yang kita terima daripada orang ramai berhubung ceramah yang akan diadakan itu, kita mengambil keputusan untuk tidak meluluskan permohonan permit itu,” katanya. Abd Jalil turut menasihati orang ramai supaya tidak menghadiri ceramah di padang tersebut kerana tiada permit dikeluarkan dan akan menyalahi undang-undang.
“Jika ceramah itu akan terus diadakan di kawasan itu dan orang ramai terbabit dalam ceramah itu, tindakan undang-undang akan diambil ke atas mereka". Jadi nak buat macam mana, kita kena hormati pihak Polis, mungkin masih belum terbuka hati membantu kita, InsyaAllah disuatu masa nanti Polis akan lebih berlembut dan sedia berkhidmat untuk semua rakyat tanpa mengira latar belakang politik. Kita pun rakyat Malaysia juga yang saban tahun membayar segala cukai yang diwajibkan kerajaan.

Tiada ulasan: