Kawan-kawan setia

Sabtu, 24 Januari 2009

Singh Malaysia yang hebat..

Semasa kecil saya di ajar wirid tentang Singh, keci-keci macam guli bila besar macam ragbi. Walaupun sudah lama masyarakat budak-budak berulang-ulang menyebutnya, saya tak faham sebab kat kampong saya tiada langsung Singh, sehinggalah berkawan dengan sahabat karib saya seorang singh dari Johor. Baru saya faham, oh dia perli Sarban Singh la ni...Bila saya bekerja ada satu wirid baru pula iaitu keci-keci jaga lembu, bila besar jaga bank. Dalam hati saya, apasal masyarakat kita ni suka dan seronok memerli orang lain, bangsa lain, sedangkan kita bermasyarakat dengan berbilang kaum. Bukankah lebih baik mencipta ayat-ayat yang boleh merapatkan semua rakyat Malaysia tanpa perkauman, budaya, etnik dan kepercayaan. Saya puji Allahyarham P Ramlee, mengambil watak seorang jaga, singh memerli balik orang Melayu "Nama sahaja orang Melayu, sikit hadat pun tada, apa panggil orang hoi, hoi, hoi, ingat saya ini kayu ke, tunggul ke, batu ke?. kalau macam ini macam mana awak punya bangsa mau maju?, nasib dia.. dia makan, apa salah makan sama-sama". Ha tu dia...baru kena penangan Singh pulak padan muka. Kalau tuan-tuan perasan sumbangan Singh kepada Malaysia hebat...
> Pemain bola - Serbegeth Singh, Santokh Singh
> Penyanyi - Jagdev Singh/Datuk DJ Dave
> Pembaca berita yang masih gagah - Harjit Singh Hallon
> Peguam terhebat - Karpal Singh
> Ahli koporat sukan - G Singh Gill
> Pemberita terhebat (dapat anugerah Maal Hijrah lagi) - Karam Singh Walia
> Pelumba kereta - (lupa pulak namanya..)
> dan lain-lain..

Yang paling tak lupa seorang kawan lama saya bernama Jaswant Singh (kami panggil just one Singh sebab setelah Karpal Singh, Karam Singh so tinggal kawan saya ni, just one Singh...), berkawan sejak mula-mula bekerja lagi, bila mandapat hidayat, memeluk Islam mengambil nama Ridhuan Abdullah, orangnya hebat, warak dan sejak lebih 10 tahun lalu telah membuka agen pelancongan serta membuat pakej umrah, ada cawangannya kat BB Bangi ni..

Tiada ulasan: