Kawan-kawan setia

Isnin, 23 Februari 2009

Harga oh harga

Saya tak sempat menulis kerana sibuk menjaga anak perempuan yang masuk wad di Hospital Serdang sejak minggu lepas. Namun sempat juga mengerling tulisan-tulisan blogger hebat bila sesekejap pulang ke rumah. Sekaang banyak cerita panas Perak dan Selangor, gara-gara tak puas hati jadi pembangkang, selama ini dah bertahun jadi kerajaan.
Cerita saya kali ini lain sikit dari kepanasan politik, cerita pasal mahalnya caj makanan diluar, direstoran walaupun kualiti makanan tak seberapa. Pada hari Sabtu saya ke gerai makan beriani gam Putra Jaya yang berhampiran dengan hospital Serdang. Saya bertiga dengan isteri dan ank bongsu cuba selera beriani gam Johor. Kerana tiada tanda harga, saya agak nasi beriani campur air oren gelas plastik sekitar 7 ke 8 ringgit Malaysia jadi 8 kali 3 lebih kurang RM24. Sangkaan saya jauh meleset, bila kauter memberitahu saya RM48 untuk 3 orang makan. Saya takut dia silap kira, saya tanya petugas kaunter sekali lagi, berapa sepinggan nasi beriani, jawabnya RM14 campur air oren RM16, kali 3 jumlahnya RM48. Saya beritahu isteri saya di ternganga, spontan berkata "gerai macam teruk tu dengan harga macam hotel!". Nampaknya bagi kami orang berpendapatan rendah ni sekali sahajalah, tak mampu, lari bajet.

Petang semalam pula nak cuba gulai kawan Bandar Baru Bangi di Seksyen 7, nasi kosong dengan sup tulang dan teh 0 gelas kecil, berapa harganya RM8.00.

Inilah berkatnya minyak naik tempoh hari, walaupun dah turun dari paras harga asal, barangan keperluan tetap maintain MAHAL.

Tiada ulasan: