Kawan-kawan setia

Sabtu, 12 September 2009

Ramadhan tidak mendidik mereka

Sesiapa yang normal akan berasa sedih, sesiapa yang berakhlaq akan berasa sedih, sesiapayang bertamaddun akan berasa sedih, lebih-lebih lagi yang muslim lagi beriman, dengan gelagat dan kelakuan melampaui batas sekumpulan peserta dialog isu kuil seksyen 19 baru-baru ini. Ramadhan tidak mendidik mereka menjadi manusia, tidakmendidik merekamenjadi Muslim yang penuh keimanan yang berakhlaq mulia. Mungkin pada hari itu mereka lupa berpuasa mulut,ataupun memang tak puasa kerana terlupa sahur. Begitu bersungguh dalam isu kuil, seolah-olah merekalah pejuang Islam yang mempertahankan ketinggian Islam, tetapi tahukah matlamat tidak menghalalkan cara. Cara dan tingkah-laku mereka amat jauh dari akhlaq pejuang Islam, jauh sangat dari ajaran Rasulillah. Jadi apa yang mereka perjuangkan selain dari dengan sengaja membuat huru-hara. Yang menjadi mangsa kerakusan bahasa dan adab ialah MB dan exco kerjaan yang sah di Selangor terutama YB Rodhiah. Beliau yang juga ahli penal Dialog tersebut dicemari perbuatan tidak bertanggungjawab kumpulan tertentu yang mencetuskan kekecohan dengan kata-kata seperti “ Aku akan rogol kau, Rodziah!” . “Dialog yang lepas begitu jelas perkara itu berlaku, begitu jelas hamburan kata-katanamun hingga ke hari ini, setelah semingu ia berlalu tiada apa-apa tindakan yang dibuat oleh pihak tertentu. Kebal sangatkah kumpulan ini?, ada pelindung peringkat tertinggikah kumpulan ini?, atau kumpulan ini sememangnya diekspot untuk mengharu-BIRUkan kerjaan Pakatan Rakyat Selangor?. Menurut YB Rodziah lagi, “saya telah hadir bagi bagi menyelesaikan masalah itu tapi apa yang saya dapati dalam dialog itu, beberapa perkataan yang menuju kepada saya iatu perkataan jalang, “Rodziah mengalahkan pelacur”, “babi” dan “sundal” dan satu kata yang menyentuh kepada keselamatan saya ialah, “Aku akan rogol kau Rodziah!, intimedasi ini jelas untuk memburukan nama dan menghina saya.” Katanya.

Tiada ulasan: