Kawan-kawan setia

Sabtu, 28 Ogos 2010

Bantuan RM500....Alhamdulillah

Kami warga Bangi ni seronok mendengar khabar melalui tv, suratkhabar yang mewar-warkan kerajaan bakal menganugerahkan RM500 kepada setiap petugas kerajaan dan bekas petugas kerajaan mulai 1 September ini. Katanya inilah duit raya dari kerjaan pusat untuk 1.24juta pekerja-pekerja yang telah melakukan tugas cemerlang menangani urusan negara. Kerajaan akan membayar kepada bekas anggota kerajaan atau nama lain pesara atau mantan (yang sekarang mundar mandir tanpa jawatan), akan dibayar mulai 6 september. Alhamdulillah terima kasih kerajaan, dan memang hak rakyat pun sepatutnya pengorbanan mereka mengurus kerajaan dihargai.

Selasa, 24 Ogos 2010

Petikan saksi yang hadhir....ini sebenarnya

Setiap kali semasa membaca khutbah kedua atau kuliah beliau ada membaca doa untuk Agong tetapi dalam bahasa Arab… ni yang buat puak UMNO tak faham..dan lepas tu beliau mendoakan agar Allah bukakan “hidayah” kepada Ketua Menteri P. Pinang LIM GUAN ENG untuk memeluk ISLAM dan bukanya mengantikan nama Agong… Saya dengar sendiri dengan mata kepala … tapi yang sedih POLIS pun di jadikan alat oleh UMNO ni… dah tu pulak MUFTI PERAK.. pun turut jadi burung kakak tua… sedih betul puak ni… ditambah pula oleh bekas menteri besar kedah Mahzir khalid suruh guna ISA… apa punya bebal puak ni… jadi rumusan yang dapat kita buat teramat betul lah TOK GURU NIK ABD AZIZ menolak kerjasama dengan UMNO… dalam bulan puasa pun hati terus “hasad”

Isnin, 23 Ogos 2010

Mangsa terawal bahana mercun...

Remaja Melayu terutama remaja yang tinggal diperkampongan, memang dikenali berani bermain dengan bahan letupan. Mereka mencipta berbagai bahan letupan untuk tujuan tertentu seperti memeriahkan hari raya dengan mercun, bungapi, meriam buluh dan sebagainya. Ada juga bahan letupan dicipta untuk menangkap ikan. Keberanian mereka ini telah banyak mengorbankan dan mencederakan ramai mangsa, sendiri atau orang yang terkena letupan mereka. Tidak hairanlah ada yang putus jari, kudung tangan, mata buta….namun pengalaman orang lain tidak menakutkan individu yang belum kena.

Semalam sebuah rumah usang di Kampung Makam Lama, Chabang Tiga Kuala Terengganu, tiba-tiba meletup dan menghasilkan gegaran yang boleh dirasai oleh beberapa buah rumah lain di kampung tersebut. Dalam kejadian yang menakutkan pada pukul 12.30 tengah hari itu, mayat seorang kanak-kanak ditemui tersangkut pada dahan sebatang pokok di hadapan rumah itu manakala dua lagi lelaki cedera parah. Ketiga-tiga mangsa itu berada di dalam rumah kayu yang agak tersorok di kampung itu ketika tragedi berlaku. Mangsa yang terbunuh seorang kanak-kanak berumur baru 6 tahun dikhabarkan melambung setinggi 15 meter sebelum badannya yang hampir berkecai tersangkut pada dahan pokok.Bahagian depan rumah termasuk tangga konkrit rumah itu juga berkecai akibat letupan yang dipercayai berpunca daripada sejumlah mercun yang disimpan di dalam rumah itu.

Perlu tindakbalas dari kerajaan PR...mereka dah melampau

Mesyuarat tergempar Pakatan Rakyat Pulau Pinang hari ini memutuskan mengutuk keras tindakan Umno memainkan isu “Guan Eng gantikan Agong” dalam doa khutbah Jumaat. Tindakan tersebut disifatkan amalan politik kotor dan jahat Umno dan media massa yang dikuasai mereka bagi memfitnah kerajaan negeri Pulau Pinang. "Kerajaan negeri, JHEAIPP atau YAB Ketua Menteri sendiri juga tidak pernah menerima atau mengeluarkan arahan secara lisan mahupun bertulis kepada mana-mana pihak untuk menggunakan nama Ketua Menteri", kata mereka dalam satu kenyataan bersama. Kenyataan tersebut ditandatangan oleh Pengerusi PKR Pulau Pinang, Dato Mansor Othman, Pengerusi DAP negeri, Chow Kon Yeow dan Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri, Ustaz Rosidi Hussain.Mereka turut mendesak Umno mengambil tindakan terhadap mana-mana khatib atau imam masjid yang dapat dibuktikan telah mengubah doa tersebut

Ahad, 22 Ogos 2010

Suka dengar fitnah, sangat percaya fitnah...suka menyebar fitnah

Petikan akhbar yang saya kutip dari blog AlBrangi ini sudah cukup memualkan kita sebagai umat Muhammad. AlQuraan jelas menyebut yang bermeksud, setiap berita mesti ditapis kerana dikhuatiri boleh menganiaya orang yang difitnah.... Namun memanglah kita juga kena sedar, akhbar ini sloganya pun penyebar fikiran rakyat (pada kita penyebar fitnah kepada rakyat je..) Tanpa selidik, tanpa bertanya ampunya diri tup tup muka depan keluarrrr. Memalukan melayu saja mengambil nama utus...melayu..




Khamis, 19 Ogos 2010

Dr Pornthip tetap bertegas, Beng Hock bukan bunuh diri

Pakar Forensik Thailand, Dr Pornthip Rojasunan bertegas mempertahankan pendapatnya bahawa kematian pembantu politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock adalah akibat oleh kejadian bunuh dan bukannya disebabkan oleh bunuh diri. Dalam keterangannya di Mahkamah Koroner semalam, selaku saksi inkues ke-30, beliau membuat kesimpulan itu berdasarkan penglibatannya dalam bedah siasat kali kedua yang dilakukan terhadap Teoh. Beliau mendedahkan bahawa 80 peratus kematian adalah disebabkan bunuh.

Dr. Pornthip juga menolak dakwaan bahawa Teoh dicekik kerana berpendapat kesan calar pada leher mendiang disebabkan oleh daya dan tekanan yang lebih kuat. Beliau yang juga Pengarah Institut Sains Forensik, Jabatan Kehakiman Thailand juga menolak dakwaan bahawa kecederaan di leher boleh berlaku kerana kesan jatuh. Menurutnya, bahagian leher adalah bahagian yang tersembunyi.

Pemimpin BN keliru antara salah dan betul

Kerajaan Negeri Sembilan memberi amaran akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak pengurusan masjid di negeri ini yang menggunakan masjid sebagai pentas melakukan aktiviti memecahbelahkan rakyat. (Ada kah tidak masjid sedemikian)

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, setakat ini tiga masjid telah diberi amaran setelah dikenal pasti mengadakan program yang cenderung membuat dakyah yang boleh menggugat perpaduan kariahnya. (Atas dasar apa masjid tersebut dihukum demikian..., berdasarkan sayarak ke kepentingan politik UBN?....)

“Saya pernah beri amaran pertama sebelum ini supaya pihak pengurusan masjid terbabit menghentikan program sedemikian. Hari ini (semalam) saya beri amaran kedua,” katanya selepas Majlis Penyampaian Bantuan Ihya Ramadan Asnaf Fakir Miskin, Bantuan Tahunan Masjid dan Saguhati AJK Masjid 2010 Dewan Undangan Negeri (DUN) Paroi di Dewan Kompleks Belia dan Sukan Paroi di sini semalam.

Inilah antara punca semakin ramai bayi-bayi dibuang dalam tong sampah,. kerana pihak berkuasa asyik meneropong salah tempat...yang diteropong masjid, isu pergaulan bebas dibiarkan berleluasa..., anak-anak muda berdua-duaan disana sini tidak diteropong...

Masjid New York

NEW YORK (Reuters) – Muslims in lower Manhattan who have prayed in a crowded basement or in the streets say they are not looking for confrontation with opponents of a new mosque. They simply need the space.

Some New Yorkers traumatized by the September 11, 2001 attacks have emotionally opposed a proposed Muslim community center and mosque two blocks from the site of the World Trade Center. Republican politicians seeking to wrest control of Congress from Democrats in November elections have seized on the issue.

The controversy has sucked in President Barack Obama and stirred debate about the meaning of religious freedom in a nation founded in part on that principle. Competing rallies for and against the Muslim project are planned to mark this year's ninth anniversary of the attacks.

Stuck in the middle are Muslims who work in downtown Manhattan and need a place for daily prayers.

"You know how many Muslims are in this area? On Friday the street used to be packed, and we had a pass from the police to block the streets," said Saad Madaha, 32, a consultant originally from Ghana who prays at Masjid Manhattan in a narrow basement beneath a night club.

"I would like to see a mosque that looks more like a mosque. I would like to go and pray and have full concentration in my prayers and not have music bashing me in my head."

The Masjid Manhattan, one of two mosques in the area, is four blocks from the World Trade Center but has gone largely unnoticed. A door with a modest sign "MASJID" -- Arabic for mosque -- leads from the sidewalk to the prayer space below.

The proposed Cordoba House, which has won local government approval, would not look like a traditional mosque either. The 13-story glass and steel tower would have straight lines, 90 degree angles and no crescent moon and star on the facade.

Modeled after a typical Young Men's Christian Association (YMCA) facility, it would include an auditorium, swimming pool and meeting rooms in addition to a prayer space. Organizers say they oppose Islamist extremism.

"WE WANT TO PRAY PEACEFULLY"

Critics contend the center is insensitive to the families of the nearly 3,000 people who died on September 11, 2001, when al Qaeda hijackers crashed planes into the Twin Towers and the Pentagon.

Some Muslims say they understand why people might be upset and support an attempt by Governor David Paterson to move the project to a less emotionally-charged location.

"We need mosques, but anywhere but Ground Zero. It's going to be a problem all the time," said Sheikh Hossein, 42, an immigrant from Bangladesh.

"We want to pray peacefully. I don't want to pray and fight somebody else over the location. If this mosque is built here, every time there is terrorism, they are going to blame us," he said.

Others like Madaha say relocation would be an insult. "If they move it, to me, it's a slap on religion," he said.

Peter Awn, a professor of Islamic religion at Columbia University, said a study he was part of found Muslims in New York rarely worshiped in their neighborhoods.

Downtown Manhattan suits their needs because it is well connected by public transportation and has a large concentration of jobs, for example, in the Wall Street area.

"The downtown place is perfect because it would be a hub for people in Brooklyn, Queens, Manhattan, and if you work downtown it's a great place to pop in for noon prayers if you are observant," Awn said.

(Editing by Ellen Wulfhorst and Alan Elsner)

Rabu, 18 Ogos 2010

UBN masih memnjarakan demokrasi

Ekoran dari halangan berceramah kepada rakyat beberapa kali, Pas telah menghantar memorandum kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia(Suhakam) bagi menuntut keadilan berhubung hak mereka yang dinafikan. Pasukan Polis dengan terang-terangan telah menyalah guna kuasa polis terhadap beberapa ceramah akhir-akhir ini. Adakan ini menadakan Najib lebih diktator dari PM yang sebelumnya atau UBN semakin lemas yang menggapai apa saja demi survival. Memetik ucapan Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah dan Wilayah PAS Pusat, Mazlan Aliman, beliau berharap Suhakam memberi tekanan tegas terhadap kerajaan persekutuan yang memanipulasi polis bagi menghalang rakyat hadir ke ceramah PAS.

Semua maklum akan kejadian halangan Polis dalam ceramah pada 31 Julai yang dihadiri oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Pengerusi Perhubungan Negeri PKR Johor, Datuk Chua Jui Meng dan Pesuruhjaya Pas Johor, Datuk Mahfodz Mohamed. Dalam kejadian itu Polis telah menghalang ketiga-tiga pemimpin tersebut dari berucap malah memberhenti majlis serta-merta walaupun baru bermula lima minit. Kejadian lain dimana kekerasan juga telah dilakukan Polis ketika menghalang ceramah anjuran PAS di Changkat Lada Pasir Salak pada 31 Julai dan 1 Ogos 2010.

Isnin, 16 Ogos 2010

ADUN Bangi meraikan pelancaran KRIS


Surau Al-Kauthar Seksyen 4 BBB, telah mengambil pendekatan yang banggakan bagi membimbing belia (lelaki & perempuan) dengan penubuhan `Kelab Remaja Islam Al-Kauthar`(KRIS). Kelab in dilancarkan pada malam 27 Sya`ban = 8 Ogos dengan dihadiri oleh Pengerusi Surau Tuan Haji Nazri Daud, Ustaz Ismail Hashim, ustaz shafie Nghah dan para jamaah surau AlKauthar. Turut hadhir laiah ADUN Bangi YB Dr Shafie Abu bakar. Majlis Kelab Belia Al-Kauthar disertai oleh 130 belia (lelaki-perempuan). Mereka dipakaikan dengan vest KRIS menandakan sebagai pelancaran. Sebelum pelancaran Ustaz Mohd Fadhli bin Ismail dari Fakulti Islam, UKM telah dijemput khas memberi ceramah menggantikan ustaz Shauqi Othman yang tidak dapat hadhir. ADNS Bangi di dalam ucapannya mengucap tahniah kepada AJK Masjid kerana mengambil inisiatif menubuhkan Kelab Remaja Semoga mereka didedah dan dilatih dengan kegiatan-kegiatan yang menarik antaranya mengambil bahagian dalam tadarrus Al-Quran dan berbagai-bagai kegiatan pada bulan berkat ini. Mereka akan dibimbing melalui Kem-kem Motivasi di lokasi-lokasi yang akan ditentukan bagi menyegarkan pandangan dan fikiran.

Ahad, 15 Ogos 2010

Masjid New York

WASHINGTON - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama kelmarin menyatakan sokongan terhadap projek pembinaan sebuah masjid berhampiran tapak menara berkembar World Trade Center (WTC) di New York yang runtuh diserang pengganas pada 11 September 2001 lalu.

Ketika berucap pada majlis berbuka puasa bersama 100 pemimpin masyarakat Islam AS dan duta-duta negara Islam di White House, beliau berkata, umat Islam mempunyai hak yang sama bagi beribadat seperti juga warga AS yang lain.

"Sebagai seorang warganegara, sebagai seorang presiden, saya percaya umat Muslim ada hak serupa untuk menjalani hidup keagamaan mereka, sama seperti rakyat AS lainnya," katanya menyokong usaha pembinaan masjid bernilai AS$100 juta (RM317 juta) kira-kira dua blok dari WTC.

Rancangan kontroversi pembinaan pusat Islam yang dikenali sebagai Park51 setinggi 13 tingkat di bawah pelan Inisiatif Cordoba itu diluluskan Suruhanjaya Perancangan Bandar Raya New York pada 3 Ogos dan disokong Datuk Bandar New York, Michael Bloomberg untuk disiapkan dalam masa 48 bulan.

"Ucapan Obama adalah tepat kerana Islam itu sendiri ialah agama perdamaian dan keadilan," kata Presiden Majlis Perhubungan Islam AS cawangan New York, Zead Ramadan. - Agensi

Rabu, 11 Ogos 2010

Allah Yang Maha Mengetahui...

Semoga ianya tidak benar, Allah Taala Maha Mengetahui. Yang dah pergi macam ni jangan lah kita terus menghukum sebab kita tidak tahu apa yang berlaku. Hukum zahir macam tu lah.. Siasatan berhubung kematian bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Permatang, Selangor, Datuk Abdul Aziz Mohd. Noh bersama pembantu peribadinya, Siti Rohana Ismat, akhirnya selesai apabila polis mengesahkannya sebagai bunuh dan bunuh diri. Bagaimanapun, Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, pihaknya tidak akan mendedahkan motif kejadian mahupun siapa yang dibunuh dan siapa yang membunuh. "Oleh kerana tiada suspek atau pihak ketiga yang kita cari atau akan dituduh di mahkamah maka tiada keperluan untuk mengumumkan motif sebenar kejadian."Saya anggap kes ini telah selesai," katanya pada sidang akhbar semalam.

Ahad, 1 Ogos 2010

Kebangkitan rakyat Johor...berapa lama UBN nak bertahan?...

BATU PAHAT, 1 Ogos: Sekurang-kurangnya 50 anggota unit simpanan persekutuan (FRU) dan puluhan lagi anggota polis menyerbu pentas Ceramah Pakatan Rakyat di Rengit di sini.
Serbuan dibuat sebelum Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dijadual berceramah dipantas itu malam tadi.
Polis bertindak mengosongkan pentas, merampai pembesar suara dan menghalau penyokong dari tapak ceramah.
Akibat sebuan itu sehingga jam 12.30 pagi tadi difahamkan sekurang-kurangnya sembilan ditangkap terdiri dari tujuh lelaki dan dua wanita.
Kesemua yang ditahan kini dibawa ke balai polis Rengit.
Polis juga didakwa bertindak mengoyakkan backdrop penganjur yang digantung di pentas utama.
Turut ada ketika serbuan adalah Timbalan Presiden PKR, Dr Syed Husin Ali dan Ketua Penerangan PKR, Latheefa Koya dan Pengerusi Perhubungan Negeri johor, Datuk Chua Jui Meng.
Sehingga berita ini ditulis, Lathefaa yang juga peguam masih berada di balai polis menguruskan mereka yang ditahan.
Penyokong juga difahamkan mula memenuhi perkarangan balai polis, dan tidak mahu berganjak walaupun diarah bersurai oleh pihak polis.