Kawan-kawan setia

Rabu, 26 Oktober 2011

Lambatnya tindakan

Mungkin peristiwa ngeri ke atas seorang kanak-kanak perempuan malang  yang dilanggar dan digilis macam melanggar batang batang betik di Beijing itu sudah hampir pupus diingatan. Kesnya baru diselesai siasat dan akan didakwa oleh puhak berkuasa China. Dua pemandu dipercayai melanggar Yue Yue yang baru berusia dua tahun itu baru ditahan.
(foto:Yue Yue didukung oleh ibunya)
Mengingati semula Yue Yue yang dirempuh dan digilis dua kali di sebatang jalan di pasar Foshan dan terlantar di situ beberapa lama sebelum seorang wanita pemungut sampah mengangkatnya ke tepi. Walaupun mengalami kecederaan parah, Yue Yue tidak diendahkan sekurang-kurangnya 18 orang yang lalu dan melihat kejadian itu. Anak kecil yang malang itu akhirnya meninggal dunia selepas mendapat rawatan di hospital minggu lalu. Insiden itu mencetuskan kemarahan orang ramai apabila ia dirakam kamera litar tertutup di kawasan pasar berkenaan dan dimuat naik ke Internet

2 ulasan:

School Of Tots berkata...

cinabeng betul depa ni !!

nurpalestina berkata...

ALLAHURABBI...zaman kini manusia tidak lagi berhati manusia...

tapi beringatlah...

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Janganlah salah seorang daripada kamu berpeluk tubuh dalam keadaan seseorang itu dibelasah secara zalim, kerana laknat akan turun ke atas orang yang menyaksikan ketika mereka tidak mempertahankannya.

jika kita sebagai umat islam...mencegah kezaliman itu merupakan 1 tuntutan tidak kira apa jenis kezaliman =ada dari kalangan rakyat mahupun pemimpin.

yang adil itu kita julang, yang dizalimi itu kita bela, yang zalim itu kita beri pengajaran secukupnya.

ALLAHUAKBAR!!!