Kawan-kawan setia

Jumaat, 14 Mac 2014

Bomoh, pencuri....membawa berita hodoh ke seluruh dunia

Pemberita dengan sepenuh hatu nurani mereka samda pemberita tempatan atau luar negara sibuk membuat liputan tentang berita kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang sudah masuk hari ke 7, memecah kehenangan...tiba-tiba seorang wartawan TV luar negara mendakwa kehilangan RM15,000 apabila beg miliknya dicuri di sebuah hotel di sini hari ini. Petugas yang bernama Chan Wai Li, lelaki, berusia 36 tahun wakil dari Now TV, sebuah stesen TV swasta Hong Kong bukan sahaja kehilangan wang malah turut kehilangan dokumen perjalanan beliau, juga dompet, kad kredit dan pita rakaman kamera video.

Beliau mendapati begnya hilang pukul 4 petang, selepas pulang dari pusat beli belah Alamanda untuk membeli kad prabayar bersama dua lagi rakannya. Berita Bernama melaporkan beg galas itu dipercayai dilarikan seorang lelaki yang disyaki sudah berada di sini sejak semalam menyelit dalam kesibukan petugas-petugas media. 

Terkilan dan marah rakyat Malaysia dengan situasi yang memalukan ini, belum habis kisah bomoh do re mi yang mengaku raja bomoh 1Malaysia, kini timbul pula cerita pencuri yang hadhir ditengah-tengah kesibukan media antarabangsa. Ada rakan-rakan yang keluar negara menceritakan malu, bila ditanya dari mana, jawab dari Malaysia mereka akan mengejek Malaysia sebagai negara sihir...apa lagi ditambah dengan berita mencuri beg petugas media antarabangsa.....

Tiada ulasan: